Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych
INSTRUKCJA KANCELARYJNA
SPIS TREŚCI:
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Rozdział 2 Czynności kancelaryjne w systemie EZD
Rozdział 3 Czynności kancelaryjne w systemie tradycyjnym
Rozdział 4 Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności podmiotu lub jego reorganizacji
Załączniki do instrukcji
Rozdział 1
Przepisy ogólne
- 1. 1. Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych
w podmiocie oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją, jeżeli przepisy szczególne
nie stanowią inaczej:
1) niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych oraz
2) począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz podmiotu do momentu jej uznania za część
dokumentacji w archiwum zakładowym.
- Czynności kancelaryjne są wykonywane w systemie tradycyjnym lub w systemie EZD.
- Kierownik podmiotu wskazuje, który z systemów wykonywania czynności kancelaryjnych jest podstawo-
wym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw dla danego podmiotu. - Po wskazaniu systemu EZD jako podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i roz-
strzygania spraw ponowne wskazanie systemu tradycyjnego jest niedopuszczalne. - Dokonując wyboru systemu, kierownik podmiotu może wskazać wyjątki od podstawowego sposobu do-
kumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przez określenie klas z wykazu akt, których będą
one dotyczyć, oraz wskazanie, w jakim systemie będą prowadzone. - Wyjątki od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw wska-
zuje się, jeżeli:
1) przepisy prawa ustalają sposób dokumentowania przebiegu załatwiania spraw dla określonych rodzajów
dokumentacji, a ten sposób jest sprzeczny z dokonanym przez kierownika podmiotu wyborem systemu;
2) szczegółowe procesy przebiegu załatwiania spraw dla wykonywania określonych, masowo realizowanych,
elektronicznych usług publicznych zostały zdefiniowane i wdrożone w:
- a) instrukcji wewnętrznej zatwierdzonej przez kierownika podmiotu, w przypadku gdy usługa jest realizowa-
na tylko przez ten podmiot, - b) instrukcji opracowanej w porozumieniu między podmiotami uczestniczącymi w procesie realizacji usługi
publicznej i zatwierdzonej przez kierowników wszystkich podmiotów uczestniczących w realizacji usługi
– w przypadku gdy usługa jest świadczona przez kilka podmiotów;
3) istnieją ważne przyczyny organizacyjne i techniczne uniemożliwiające stosowanie podstawowego sposobu
dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw.
- Z dokumentacją spraw niezakończonych, po wskazaniu systemu EZD jako podstawowego sposobu doku-
mentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, postępuje się następująco:
1) zakłada się nową sprawę, odnotowując znak sprawy niezakończonej w aktach nowej sprawy i znak nowej
sprawy w aktach sprawy niezakończonej, w sposób umożliwiający odnalezienie wzajemnie powiązanych
akt spraw, albo
2) prowadzi się akta sprawy dalej w systemie tradycyjnym aż do zakończenia sprawy, a odwzorowania cyfro-
we z napływających przesyłek powiązanych z takimi aktami sprawy traktuje się jak dokumentację nietwo-
rzącą akt sprawy o kategorii archiwalnej Bc lub B5, jeżeli były dekretowane tylko elektronicznie.
- Wyboru, o którym mowa w ust. 7, dokonuje kierownik komórki organizacyjnej, przekazując niezwłocznie
informację archiwiście.
- Dokumentacja w postaci elektronicznej, w szczególności odwzorowania cyfrowe, zawiera informacje
umożliwiające odnalezienie odpowiadającej jej dokumentacji w postaci nieelektronicznej, jeżeli taka istnieje
w podmiocie. - Dokumentacja w postaci nieelektronicznej zawiera informacje umożliwiające odnalezienie odpowiada-
jącej jej dokumentacji w postaci elektronicznej, jeżeli taka istnieje w podmiocie.
- 2. 1. Nadzór ogólny nad prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych w podmiocie należy do
obowiązków kierownika podmiotu.
- Do bieżącego nadzoru nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych, w szczególności
w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt
spraw, kierownik podmiotu wyznacza koordynatora czynności kancelaryjnych. - Funkcję, określoną w ust. 2, powierza się archiwiście.
- 3. W podmiocie obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny, oparty na wykazie akt.
- 4. Dokumentacja nadsyłana i składana w podmiocie oraz w nim powstająca dzieli się ze względu na spo-
sób jej rejestrowania i przechowywania na:
1) tworzącą akta spraw;
2) nietworzącą akt spraw.
- 5. 1. Dokumentacja tworząca akta spraw to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy
i otrzymała znak sprawy.
- Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.
- Znak sprawy zawiera następujące elementy:
1) oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
4) cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
- Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 3, i oddziela krop-
ką w następujący sposób: ABC.123.77.2011, gdzie:
1) ABC to oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) 123 to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) 77 to liczba określająca siedemdziesiątą siódmą sprawę rozpoczętą w 2011 r. w komórce organizacyjnej
oznaczonej ABC, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
4) 2011 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
- Oznaczenie komórki organizacyjnej, stanowiące element znaku sprawy, może być przyporządkowane
w jednym roku kalendarzowym tylko do jednej komórki organizacyjnej, niezależnie od zmian organizacyjnych
w podmiocie. - Jeżeli zachodzi potrzeba wydzielenia określonych spraw z danej klasy w wykazie akt w osobne zbiory,
to dla danego numeru sprawy, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, który jest podstawą wydzielenia grupy spraw, zakła-
da się oddzielny spis spraw. W takim przypadku znak sprawy konstruuje się następująco:
1) oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) kolejny numer sprawy, pod którym dokonano wydzielenia grupy spraw;
4) kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw założonego do numeru sprawy, która jest podstawą wy-
dzielenia;
5) cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
- Poszczególne elementy znaku sprawy, o którym mowa w ust. 6, oddziela się kropką w następujący spo-
sób: ABC.123.78.2.2011, gdzie:
1) ABC to oznaczenie komórki organizacyjnej;
2) 123 to symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
3) 78 to liczba określająca siedemdziesiątą ósmą sprawę będącą podstawą wydzielenia grupy spraw w 2011 r.
w komórce organizacyjnej oznaczonej ABC, w ramach symbolu klasyfikacyjnego 123;
4) 2 to liczba określająca drugą sprawę w ramach grupy spraw oznaczonej liczbą siedemdziesiąt osiem;
5) 2011 to oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
- Oznaczając pismo znakiem sprawy, można po znaku sprawy umieścić symbol prowadzącego sprawę,
oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: ABC.123.78.2011.JK2, gdzie “JK2” jest symbo-
lem prowadzącego sprawę, dodanym do znaku sprawy. - Dopuszcza się stosowanie w oznaczeniu komórki organizacyjnej znaku rozdzielającego minus w następu-
jący sposób: AB-C-V.123.78.2011.JK2, gdzie “AB-C-V” jest oznaczeniem komórki organizacyjnej.
- 6. 1. Dokumentacja nietworząca akt spraw to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do spra-
wy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
- Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1) zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2) niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3) publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki,
chyba że stanowią załącznik do pisma;
4) dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5) listy obecności;
6) karty urlopowe;
7) dokumentacja magazynowa;
8) środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9) dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych
zadań, w szczególności dane w systemie udostępniającym automatycznie dane z określonego rejestru, da-
ne przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10) rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów biurowych, zbio-
rów bibliotecznych.
- 7. Określenia użyte w instrukcji oznaczają:
1) akceptacja – wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną dla sposobu załatwienia sprawy lub aprobatę treści
pisma;
2) dekretacja – adnotację umieszczaną na piśmie lub do niego dołączaną, zawierającą wskazanie osoby lub
komórki organizacyjnej, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje co do termi-
nu i sposobu załatwienia sprawy;
3) dekretacja zastępcza – adnotację umieszczaną na piśmie, odzwierciedlającą treść dekretacji dołączonej do
pisma zarejestrowanego w systemie teleinformatycznym służącym do wspomagania procesu obiegu doku-
mentacji w systemie tradycyjnym i potwierdzoną podpisem odręcznym przez osobę przenoszącą treść de-
kretacji na pismo;
4) komórka merytoryczna – komórkę organizacyjną zakładającą sprawę, odpowiedzialną za jej prowadzenie
oraz załatwienie;
5) naturalny dokument elektroniczny – dokument będący od początku swojego istnienia zbiorem zapisanym
w postaci elektronicznej, możliwym do odczytania wyłącznie za pośrednictwem odpowiednich urządzeń
elektronicznych, nieposiadający pierwowzoru w postaci nieelektronicznej;
6) pieczęć wpływu – odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany na przesyłkach wpływających na nośniku papie-
rowym, zawierający co najmniej nazwę podmiotu, nazwę punktu kancelaryjnego, datę wpływu, a także
miejsce na umieszczanie numeru z rejestru przesyłek wpływających i ewentualnie informację o liczbie za-
łączników;
7) punkt kancelaryjny – komórkę organizacyjną, w tym sekretariat, kancelarię lub stanowisko pracy, których
pracownicy są uprawnieni do przyjmowania lub wysyłania przesyłek;
8) rejestr – narzędzie służące do rejestrowania pojedynczych przesyłek lub pism określonego typu lub rodza-
ju, które w systemie tradycyjnym może być prowadzone w postaci elektronicznej lub papierowej, a w syste-
mie EZD jako odrębny dokument elektroniczny lub automatycznie generowany raport;
9) rejestr przesyłek wpływających – rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej prze-
syłek otrzymywanych przez podmiot, przy czym w systemie EZD jest prowadzony jako jeden rejestr dla ca-
łego podmiotu;
10) rejestr przesyłek wychodzących – rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej prze-
syłek wysyłanych (wydawanych) przez podmiot, w systemie EZD jest prowadzony jeden rejestr dla całego
podmiotu;
11) rejestr pism wewnętrznych – raport generowany w systemie EZD lub odrębny dokument elektroniczny
w tym systemie służący do ewidencjonowania pism przekazywanych pomiędzy komórkami organizacyjnymi
i rejestrowania pism powstających na użytek wewnętrzny podmiotu;
12) spis spraw – narzędzie w systemie EZD lub formularz w postaci papierowej w systemie tradycyjnym albo
spis elektroniczny w systemie tradycyjnym, do rejestrowania spraw w obrębie klasy z wykazu akt w roku
kalendarzowym w danej komórce merytorycznej.
- 8. 1. W przypadku gdy akta spraw są tworzone w systemie EZD, komórka merytoryczna, współpracująca
przy załatwianiu sprawy z innymi komórkami organizacyjnymi w danej sprawie, udostępnia im tę sprawę bez-
pośrednio w systemie EZD, określając równocześnie, jaka część dokumentacji stanowiącej akta sprawy będzie
udostępniona tym komórkom.
- Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy pomiędzy komórkami
organizacyjnymi komórki inne niż merytoryczne włączają bezpośrednio do akt sprawy komórki merytorycznej,
nie tworząc akt oznaczonych odrębnym znakiem sprawy.
- 9. 1. W przypadku gdy akta spraw są tworzone w systemie tradycyjnym komórka merytoryczna, współpra-
cująca przy załatwianiu sprawy z innymi komórkami organizacyjnymi, informuje te komórki o znaku prowadzo-
nej przez siebie sprawy.
- Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy między komórkami
organizacyjnymi komórki inne niż merytoryczne przekazują do akt sprawy komórki merytorycznej, używając
znaku sprawy nadanego przez komórkę merytoryczną. - W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się odrębne zakładanie spraw w komórce innej niż
merytoryczna. - Jeżeli dokumentacja, o której mowa w ust. 2, została oznaczona znakiem sprawy w komórce organizacyj-
nej innej niż merytoryczna, to należy zakwalifikować ją do dokumentacji kategorii archiwalnej Bc. - Zmiany kwalifikacji dokumentacji, o której mowa w ust. 4, może dokonać dyrektor właściwego miejsco-
wo archiwum państwowego.
Rozdział 2
Czynności kancelaryjne w systemie EZD
- 10. W systemie EZD wszystkie czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w ramach
systemu, w szczególności dotyczy to:
1) prowadzenia rejestru przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
2) wykonywania dekretacji;
3) wykonywania akceptacji, w szczególności przez podpisanie dokumentów elektronicznych odpowiednim
podpisem elektronicznym, jeżeli odrębne przepisy określają, jakiego rodzaju podpisu elektronicznego wy-
mienionego w przepisach o podpisie elektronicznym wymaga się do podpisania danego pisma;
4) prowadzenia możliwych do zrealizowania w systemie EZD innych potrzebnych rejestrów lub ewidencji,
z wyłączeniem rejestrów lub ewidencji prowadzonych w dedykowanych do załatwiania określonych rodza-
jów spraw systemach teleinformatycznych innych niż EZD;
5) gromadzenia przyporządkowanych do właściwych spraw wszelkich dokumentów elektronicznych mają-
cych znaczenie dla udokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw.
- 11. 1. Użytkownikami systemu EZD mogą być wyłącznie osoby upoważnione do przetwarzania danych
osobowych.
- Użytkownicy systemu EZD mają dostęp do danych osobowych tylko w zakresie niezbędnym do wykony-
wanych obowiązków służbowych.
- 12. Akceptacje i dekretacje wykonywane w ramach systemu EZD potwierdza się podpisem elektronicz-
nym w sposób polegający na dołączeniu lub logicznym powiązaniu danych identyfikujących imię, nazwisko
i stanowisko osoby dokonującej tej czynności w systemie EZD do akceptowanej lub dekretowanej treści wraz
z określeniem daty wykonywania tej czynności, z zastrzeżeniem § 33 ust. 1 i § 34 ust. 3. - 13. 1. Punkt kancelaryjny rejestruje przesyłki wpływające.
- Punkt kancelaryjny wydaje na żądanie składającego przesyłkę potwierdzenie jej otrzymania.
- Rejestrowanie przesyłek wpływających w systemie EZD polega na przyporządkowaniu do każdej takiej
przesyłki określonego zestawu metadanych opisujących przesyłkę. - Metadane mogą być dodawane automatycznie.
- Metadane opisujące przesyłkę wpływającą mogą być uzupełniane w trakcie załatwiania sprawy.
- Każda przesyłka otrzymuje w systemie EZD automatycznie nadany unikatowy w całym zbiorze przesyłek
wpływających identyfikator, określany jako numer z rejestru przesyłek wpływających, prowadzonego dla dane-
go roku kalendarzowego. - Zestaw metadanych opisujących przesyłkę wpływającą określa część A załącznika nr 1 do instrukcji kan-
celaryjnej.
- 14. 1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza
prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.
- W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim
ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opako-
waniu oraz na potwierdzeniu odbioru. - W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
- O odbiorze uszkodzonej lub naruszonej przesyłki powiadamia się niezwłocznie bezpośredniego przełożo-
nego.
- 15. Przesyłki mylnie doręczone zwraca się bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpo-
średnio do właściwego adresata. - 16. 1. Przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie:
1) danych zawartych w treści pisma – w przypadku gdy istnieje możliwość otwarcia koperty i zapoznania się
z treścią pisma;
2) danych na kopercie, w której są zamknięte pisma – w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty.
- Kierownik podmiotu określa listę rodzajów przesyłek wpływających, które nie są otwierane przez punkt
kancelaryjny. - Jeżeli pracownik otrzymał przesyłkę w zamkniętej kopercie i stwierdził, że dotyczy ona spraw służbowych,
jest obowiązany w przypadku przesyłki w postaci papierowej przekazać ją do punktu kancelaryjnego w celu
uzupełnienia danych w rejestrze przesyłek wpływających. W innym przypadku sam wykonuje zadania punktu
kancelaryjnego.
- 17. 1. Punkt kancelaryjny po zarejestrowaniu w rejestrze przesyłek wpływających na nośniku papierowym
umieszcza na przesyłce identyfikator, o którym mowa w § 13 ust. 6, w przypadku, gdy:
1) istnieje możliwość otwarcia koperty – na pierwszej stronie pisma;
2) nie ma możliwości otwarcia koperty – na kopercie.
- Identyfikator umieszczony na przesyłce na nośniku papierowym musi być możliwy do odczytania bez
potrzeby stosowania dodatkowych urządzeń technicznych. - Dopuszcza się, z uwzględnieniem wymogu, o którym mowa w ust. 2, nanoszenie na przesyłkę identyfika-
tora przeznaczonego do odczytywania maszynowego.
- Po naniesieniu na przesyłkę na nośniku papierowym identyfikatora wykonuje się pełne odwzorowanie
cyfrowe, to jest wszystkich stron wraz załącznikami i ewentualnie kopertą, z wyłączeniem przesyłek, których się
nie skanuje ze względu na:
1) rozmiar strony (na przykład A3 i większe);
2) dużą liczbę stron;
3) treść, formę lub postać.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 4, wykonuje się, jeżeli to możliwe, odwzorowanie cyfrowe co
najmniej pierwszej strony przesyłki i ewentualnie koperty, załączając w metadanych opisujących tą przesyłkę
informacje o objętości (rozmiarze) przesyłki. - Kierownik podmiotu, uwzględniając posiadane zasoby techniczne i organizacyjne, ustala listę rodzajów
przesyłek, dla których nie wykonuje się odwzorowań cyfrowych całości przesyłek, wskazując przy tym wielkości
graniczne dla parametrów, o których mowa w ust. 4. - Jeśli punkt kancelaryjny nie wykonuje odwzorowania cyfrowego bezpośrednio po zarejestrowaniu prze-
syłki z uwagi na brak możliwości otwarcia przesyłki, to odwzorowanie cyfrowe:
1) może być wykonane i dołączone do metadanych w komórce organizacyjnej mającej możliwość otwarcia
koperty;
2) może być wykonane w punkcie kancelaryjnym i dołączone do metadanych dopiero po zapoznaniu się z treś-
cią wpływu przez adresata;
3) może nie być wykonane, a w systemie EZD pozostają tylko metadane opisujące przesyłkę.
- System EZD musi pozwolić na wyszukanie i sporządzenie listy przesyłek, dla których nie wykonano peł-
nych odwzorowań cyfrowych. - Odwzorowanie cyfrowe sporządza się z należytą starannością i jakością techniczną umożliwiającą zapo-
znanie się z treścią bez potrzeby sięgania do pierwowzoru papierowego. - Minimalne wymagania techniczne dla odwzorowań cyfrowych określa załącznik nr 2 do instrukcji kance-
laryjnej.
- 18. 1. Przyjmując przesyłki przekazane pocztą elektroniczną, dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na
celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i wiadomości stanowiących ko-
respondencję prywatną. Dopuszcza się dokonywanie wstępnego usuwania spamu i wiadomości zawierających
złośliwe oprogramowanie za pomocą oprogramowania wykonującego te funkcje automatycznie.
- Po dokonaniu selekcji, o której mowa w ust. 1, przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną dzieli się na:
1) przesyłki adresowane na skrzynkę poczty elektronicznej podaną w Biuletynie Informacji Publicznej jako
właściwą do kontaktu z podmiotem;
2) przesyłki adresowane na indywidualne skrzynki poczty elektronicznej:
- a) mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przez pod-
miot, - b) mające robocze znaczenie dla spraw załatwianych i rozstrzyganych przez podmiot,
- c) pozostałe, nieodzwierciedlające działalności podmiotu.
- Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, rejestruje się, dołączając do metadanych opisujących
przesyłkę odpowiednie wiadomości poczty elektronicznej wraz z załącznikami, przy czym rejestracja może być
wykonana przez punkt kancelaryjny lub bezpośrednio przez prowadzącego sprawę. - Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, prowadzący sprawę włącza bezpośrednio do akt właściwej
sprawy w systemie EZD, nie rejestrując ich w rejestrze przesyłek wpływających. - Przesyłek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. c, nie rejestruje się i nie włącza się do akt sprawy i traktuje
jako dokument elektroniczny nieewidencjonowany, o którym mowa w przepisach wydanych na postawie art. 5
ust. 2b ustawy. - Przesyłki przekazane pocztą elektroniczną wprowadza się do systemu EZD w taki sposób, aby zachować
je w postaci naturalnego dokumentu elektronicznego wraz załącznikami w formatach, w jakich były przekazane,
jeżeli były do przesyłki załączone.
- 19. 1. Przesyłki przekazane na elektroniczną skrzynkę podawczą, o której mowa w art. 3 pkt 17 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwaną dalej
“ESP”, dzieli się na:
1) przeznaczone do automatycznego rejestrowania w systemie teleinformatycznym specjalnie przeznaczonym
do obsługi danego rodzaju przesyłek;
2) pozostałe, nieprzeznaczone do automatycznego rejestrowania.
- Przesyłek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie rejestruje się, jeżeli system teleinformatyczny, w którym są
one przetwarzane, umożliwia wyszukiwanie i sortowanie co najmniej według daty wpływu i według podmiotu,
od którego przesyłka pochodzi. - Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się, dołączając do metadanych opisujących tą przesył
kę zarejestrowany naturalny dokument elektroniczny oraz urzędowe poświadczenie odbioru, o którym mowa
w art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, zwane dalej “UPO”.
- 20. 1. Przesyłki przekazane na informatycznym nośniku danych dzieli się na:
1) przekazane bezpośrednio na informatycznym nośniku danych;
2) stanowiące załącznik do pisma przekazanego na nośniku papierowym.
- Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rejestruje się, dołączając do metadanych opisujących te przesył
ki dokument elektroniczny przekazany na informatycznym nośniku danych oraz UPO, jeżeli zostało wydane. - Pisma na nośniku papierowym, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się tak jak pozostałe przesyłki
w postaci papierowej, dołączając do metadanych odwzorowanie cyfrowe pisma, a także załącznik w postaci
elektronicznej zapisany na informatycznym nośniku danych. - Jeżeli nie jest możliwe lub zasadne włączenie do systemu EZD przesyłki przekazanej na informatycznym
nośniku danych ze względu na jej rozmiar (na przykład materiał filmowy, zbiór odwzorowań wieloarkuszowej
mapy wykonany w dużej rozdzielczości, oprogramowanie instalacyjne), odnotowuje się ten fakt w rejestrze
przesyłek wpływających, a następnie informatyczny nośnik danych przechowuje się w składzie informatycz-
nych nośników danych. - System EZD pozwala na wyszukanie i sporządzenie listy przesyłek na informatycznych nośnikach danych,
których nie włączono do systemu EZD, zawierającej w szczególności wskazanie nośników, na których się one
aktualnie znajdują. - Kierownik podmiotu, uwzględniając posiadane zasoby techniczne i organizacyjne, ustala maksymalną
wielkość przesyłki przekazywanej na informatycznym nośniku danych, którą włącza się bezpośrednio do syste-
mu EZD.
- 21. 1. Punkt kancelaryjny dokonuje rozdziału przesyłek wpisanych do rejestru przesyłek wpływających do
właściwych komórek organizacyjnych lub osób. Właściwość komórek organizacyjnych lub osób wynika z po-
działu zadań i kompetencji w podmiocie.
- Dokonywanie rozdziału przesyłek może być realizowane automatycznie w ramach systemu EZD.
- W przypadku błędnego rozdzielenia przesyłek odbiorca niezwłocznie przekazuje je zgodnie z właściwoś-
cią lub do punktu kancelaryjnego. - W przypadku przesyłek w postaci elektronicznej w całości włączonych do systemu EZD i przesyłek na
nośniku papierowym, dla których wykonano pełne odwzorowanie cyfrowe, dokonywanie rozdziału, o którym
mowa w ust. 1, następuje wyłącznie w systemie EZD, przy czym przesyłki na nośniku papierowym przekazuje
się bezpośrednio po zarejestrowaniu do składu chronologicznego. - W przypadku przesyłek na nośniku papierowym, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfro-
wego, i przesyłek na informatycznych nośnikach danych, których nie włączono w całości do systemu EZD, do-
konywanie rozdziału, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane:
1) w ramach systemu EZD przez przekazanie wglądu do metadanych oraz
2) poza systemem EZD przez przekazanie brakującej treści nieznajdującej się w systemie EZD.
- Przekazanie przesyłek, o których mowa w ust. 5 pkt 2, jest realizowane w sposób przyjęty w danym pod-
miocie.
- Po zakończeniu sprawy:
1) przesyłki na nośniku papierowym, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, są przeka-
zywane do składu chronologicznego;
2) przesyłki na informatycznych nośnikach danych są przekazywane do składu informatycznych nośników da-
nych.
- Do czasu zakończenia sprawy udostępnianie przesyłek, o których mowa w ust. 7, jest realizowane w spo-
sób przyjęty w danym podmiocie.
- 22. 1. Dopuszcza się prowadzenie w podmiocie kilku składów chronologicznych oraz kilku składów infor-
matycznych nośników danych, jeżeli jest to uzasadnione strukturą organizacyjną lub lokalizacją komórek orga-
nizacyjnych.
- W przypadku wyjęcia dokumentacji ze składu chronologicznego lub ze składu informatycznych nośników
danych należy to udokumentować przez:
1) włożenie w ich miejsce karty zastępczej zawierającej znak sprawy, jej tytuł, nazwę komórki organizacyjnej
lub nazwisko pracownika wypożyczającego dokumentację bądź nazwę i adres jednostki organizacyjnej, do
której dokumentację wysłano, oraz termin zwrotu albo
2) odnotowanie informacji, o których mowa w pkt 1, w systemie EZD, jeżeli zapewnia on powiązanie informa-
cji o wyjęciu dokumentacji z odpowiadającymi jej aktami sprawy.
- Dopuszcza się wykonanie kopii wyjmowanej dokumentacji, o której mowa w ust. 2.
- 23. 1. Przesyłki na nośnikach papierowych, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego,
przechowuje się w składzie chronologicznym odrębnie od pozostałych przesyłek.
- Przesyłki na informatycznych nośnikach danych, o których mowa w § 20 ust. 4, przechowuje się w skła-
dzie informatycznych nośników danych odrębnie od pozostałych przesyłek.
- 24. 1. Przesyłki dekretuje się wyłącznie w systemie EZD.
- Przesyłki mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez osobę właściwą do ich dekretacji.
- Przesyłki zadekretowane do załatwienia przez komórkę organizacyjną mogą być przyjęte do załatwienia
bezpośrednio przez kierownika komórki organizacyjnej lub ponownie dekretowane w celu wskazania prowa-
dzącego sprawę. Ponowna dekretacja nie może zmieniać dyspozycji zwierzchnika dotyczących sposobu zała-
twienia sprawy lub wydłużać wskazanego w pierwszej dekretacji terminu załatwienia sprawy. - W przypadku błędnej dekretacji zmiany dekretacji dokonuje dekretujący.
- 25. 1. Jeżeli przesyłka dotyczy sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych lub
prowadzących sprawy i zostały one wskazane w dekretacji, wskazuje się komórkę organizacyjną lub prowadzą-
cego sprawę, do którego należy ostateczne załatwienie sprawy. Wyznaczona komórka organizacyjna lub pro-
wadzący sprawę stanowi wtedy komórkę merytoryczną.
- Jeżeli przesyłka dotyczy kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia po-
szczególnych spraw.
- 26. 1. Prowadzący sprawę sprawdza, czy przekazana bezpośrednio lub w drodze dekretacji przesyłka:
1) dotyczy sprawy już wszczętej;
2) rozpoczyna nową sprawę.
- W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 przesyłkę dołącza do akt sprawy, w przypadku określonym w ust. 1
pkt 2 na podstawie przesyłki rejestruje nową sprawę, wybierając właściwą końcową klasę z wprowadzonego do
systemu EZD wykazu akt. - Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę kończy sprawę, to znaczy nie
jest wymagane w sprawie kolejne pismo lub sprawa została załatwiona ustnie i wynika to z treści przesyłki lub
treści dekretacji, prowadzący sprawę po włączeniu pisma do akt sprawy kończy sprawę w systemie EZD. Czyn-
ność zakończenia sprawy w systemie EZD powoduje przyporządkowanie do sprawy daty jej ostatecznego zała-
twienia.
- 27. 1. System EZD pozwala, w szczególności, na wygenerowanie spisu spraw zawierającego:
1) dane odnoszące się do całego spisu spraw, co najmniej:
- a) oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy przyporządkowane do danej klasy z wykazu akt,
- b) datę utworzenia raportu,
- c) oznaczenie komórki organizacyjnej,
- d) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
- e) hasło klasyfikacyjne z wykazu akt;
2) dane odnoszące się do każdej sprawy w spisie spraw, co najmniej:
- a) liczbę porządkową,
- b) kolejny numer sprawy,
- c) tytuł sprawy, stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
- d) nazwę podmiotu, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- e) znak nadany przesyłce wszczynającej sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- f) datę pisma występującą na piśmie wszczynającym sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- g) datę wszczęcia sprawy,
- h) datę ostatecznego załatwienia sprawy,
- i) imię i nazwisko prowadzącego daną sprawę,
- j) uwagi dotyczące sposobu załatwienia sprawy, jeżeli są istotne.
- System EZD umożliwia tworzenie raportów na temat założonych spraw dla:
1) dowolnie wybranych okresów chronologicznych;
2) dowolnie wybranej klasy z wykazu akt, niezależnie od tego, jakiego rzędu jest to klasa.
- 28. 1. Sprawę niezakończoną ostatecznie w ciągu roku załatwia się w latach kolejnych bez zmiany dotych-
czasowego jej znaku. Elementy znaku sprawy pozostają niezmienne.
- Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić dopiero
wtedy, gdy sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa lub w przypadku, gdy w wyniku reorganizacji
akta spraw niezakończonych przejmuje nowa komórka organizacyjna. - W przypadku, o którym mowa w ust. 2, przy sprawach czyni się wzmiankę o ponownym założeniu sprawy
i zakłada się nową sprawę, odnotowując znak sprawy niezakończonej w aktach nowej sprawy i znak nowej
w sprawy w aktach sprawy niezakończonej, w sposób umożliwiający odnalezienie wzajemnie powiązanych
spraw. Zmiana znaku sprawy nie usuwa dotychczas nadanego znaku sprawy.
- 29. Jeżeli sprawa została załatwiona ustnie, ale nie wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowa-
dzący sprawę:
1) sporządza w aktach sprawy notatkę służbową opisującą sposób załatwienia sprawy oraz
2) odnotowuje zakończenie sprawy w systemie EZD.
- 30. 1. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę nie kończy sprawy, pro-
wadzący sprawę załatwia ją w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism.
- Przy sporządzaniu projektu pisma wykorzystuje się wzory i formularze przewidziane odrębnymi przepisami.
- 31. 1. W trakcie załatwiania sprawy dołącza się do akt sprawy w systemie EZD:
1) przesyłki zarejestrowane w rejestrach;
2) notatki służbowe z rozmów przeprowadzonych z interesantami lub z czynności poza siedzibą podmiotu, je-
żeli nie jest dla nich przewidziana forma protokołu;
3) wiadomości poczty elektronicznej, o których mowa w § 18 ust. 2 pkt 2;
4) projekty pism odrzucone w toku akceptacji przez kierowników komórek organizacyjnych lub kierownika
podmiotu oraz uwagi i adnotacje tych kierowników odnoszące się do projektów pism, o których mowa
w § 32 ust. 5, jeżeli mają znaczenie w załatwianej sprawie.
- Prowadzący sprawę dba o kompletność metadanych odnoszących się do sprawy oraz przesyłek lub pism
włączonych do akt sprawy, w tym:
1) nadaje sprawie tytuł;
2) wpisuje do systemu EZD metadane dla przesyłek lub pism, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, jeżeli nie zo-
stały określone automatycznie, zgodnie z zestawem metadanych określonych w części C załącznika nr 1 do
instrukcji kancelaryjnej;
3) uzupełnia metadane przesyłek wpływających, jeżeli nie zostały określone automatycznie lub przez punkt
kancelaryjny, zgodnie z zestawem metadanych określonych w części A załącznika nr 1 do instrukcji kancela-
ryjnej;
4) wpisuje metadane dla przesyłek przeznaczonych do wysyłki, jeżeli nie zostały określone automatycznie,
zgodnie z zestawem metadanych określonych w części B załącznika nr 1 do instrukcji kancelaryjnej.
- Zestaw metadanych opisujących sprawę określa część D załącznika nr 1 do instrukcji kancelaryjnej.
- 32. 1. Akceptacja projektów pism dokonywana jest wyłącznie w systemie EZD.
- Akceptacja może być jedno- lub wielostopniowa.
- Akceptacja wielostopniowa polega na wstępnym zaakceptowaniu pisma przez osobę nieupoważnioną do
podpisania pisma i przesłaniu lub przekazaniu pisma do akceptacji kolejnej osobie aż do ostatecznego zaakcep-
towania pisma przez osobę upoważnioną do podpisania pisma. - Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji nie wymaga poprawek, akceptujący akceptuje pismo.
- Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji wymaga poprawek, akceptujący udziela prowadzącemu
sprawę wskazówek dotyczących niezbędnych poprawek:
1) nanosząc odpowiednie adnotacje i poprawki w postaci elektronicznej bezpośrednio na projekcie pisma lub
dołączając je do projektu;
2) ustnie;
3) z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji, gdy czasowo nie ma dostępu do systemu EZD.
- Akceptujący może także, po samodzielnym dokonaniu niezbędnych poprawek, zaakceptować poprawio-
ną przez siebie wersję pisma.
- 33. 1. W przypadku ostatecznej akceptacji pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej ak-
ceptujący podpisuje pismo w postaci elektronicznej podpisem elektronicznym weryfikowanym w sposób okreś-
lony w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zada-
nia publiczne, chyba że przepisy odrębne wskazują potrzebę użycia określonego rodzaju podpisu.
- Pismo, o którym mowa w ust. 1, zachowuje się w aktach sprawy.
- 34. 1. Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci papierowej tworzy się przez:
1) wydrukowanie ostatecznie zaakceptowanej wersji przeznaczonej do wysyłki;
2) podpisanie odręczne wydruku.
- Wydruk, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera kompletną treść pisma wraz z pełną datą (rok, miesiąc,
dzień). - Ostatecznej akceptacji wersji przeznaczonej do wydrukowania i wysyłki w postaci papierowej dokonuje
się przez podpisanie podpisem elektronicznym weryfikowanym w sposób określony w przepisach ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, chyba że
przepisy odrębne wskazują potrzebę użycia określonego rodzaju podpisu. - W aktach sprawy zachowuje się wersję elektroniczną ostatecznie zaakceptowaną, o której mowa w ust. 3.
- Dopuszcza się włączenie do akt sprawy odwzorowania cyfrowego podpisanego odręcznie pisma przezna-
czonego do wysyłki. - Nie wykonuje się drugiego egzemplarza pisma w postaci papierowej, chyba że przepisy odrębne wyma-
gają wykonania i przechowania w podmiocie drugiego egzemplarza pisma w postaci papierowej. Drugi egzem-
plarz przechowuje się w składzie chronologicznym, odrębnie od przesyłek wpływających, uporządkowanym
w kolejności wynikającej z rejestru przesyłek wychodzących.
- 35. Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci elektronicznej mogą być wysyłane:
1) automatycznie, po ich podpisaniu podpisem elektronicznym;
2) przez punkt kancelaryjny;
3) przez pracowników upoważnionych do obsługi elektronicznych doręczeń.
- 36. Punkt kancelaryjny dokonujący wysyłki:
1) odnotowuje w systemie EZD sposób wysłania przesyłki (na przykład list polecony, list priorytetowy) i uzu-
pełnia inne metadane odnoszące się do przesyłki, jeżeli nie zostały określone automatycznie lub przez pro-
wadzącego sprawę;
2) przekazuje przesyłki do adresatów lub operatorowi pocztowemu.
- 37. Dokumentację spraw zakończonych uznaje się, w trybie i na warunkach określonych w instrukcji archi-
walnej, za dokumentację archiwum zakładowego po upływie dwóch lat, licząc od pierwszego stycznia roku
następującego po roku, w którym sprawa została zakończona. - 38. 1. Przesyłki na nośniku papierowym, zgromadzone w składzie chronologicznym, po upływie pełnych
dwóch lat kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku, dla którego powstał
zbiór przesyłek w składzie, przekazuje się do archiwum zakładowego w trybie i na warunkach określonych w in-
strukcji archiwalnej.
- Dokumentacja elektroniczna na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informa-
tycznych nośników danych, których zawartość skopiowano do systemu EZD, jest kwalifikowana do kategorii Bc
i brakowana w trybie i na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy. - Dokumentację elektroniczną na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informa-
tycznych nośników danych, których zawartości nie skopiowano do systemu EZD, po upływie pełnych dwóch lat
kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku, dla którego powstał zbiór przesy-
łek w składzie, przekazuje się do archiwum zakładowego w trybie i na warunkach określonych w instrukcji ar-
chiwalnej.
Rozdział 3
Czynności kancelaryjne w systemie tradycyjnym
- 39. 1. W systemie tradycyjnym czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci
nieelektronicznej, w szczególności:
1) spisy spraw odkłada się do właściwych teczek aktowych;
2) dekretacji i akceptacji dokonuje się na przesyłkach w postaci papierowej;
3) całość dokumentacji gromadzi się i przechowuje w teczkach aktowych.
- Dopuszcza się wykorzystanie narzędzi informatycznych w celu:
1) prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
2) prowadzenia innych, niż określone w pkt 1, rejestrów i ewidencji;
3) udostępniania i rozpowszechniania pism wewnątrz podmiotu;
4) przesyłania przesyłek;
5) dokonania dekretacji, pod warunkiem przeniesienia jej następnie w formie dekretacji zastępczej na doku-
ment w postaci nieelektronicznej.
- Dopuszczenie, o którym mowa w ust. 2, jest możliwe pod warunkiem zapewnienia ochrony przed utratą
rejestrów, ewidencji oraz spisów spraw, przez codzienne wykonywanie kopii zabezpieczających na informa-
tycznym nośniku danych, innym niż ten, na którym zapisywane są bieżące dane. - W przypadku spraw prowadzonych w systemie tradycyjnym stanowiących wyjątki od podstawowego
sposobu dokumentowania, o których mowa w § 1 ust. 5, do realizowania czynności, o których mowa w ust. 2,
za wystarczający uznaje się system EZD.
- 40. 1. Punkt kancelaryjny rejestruje przesyłki wpływające.
- Punkt kancelaryjny wydaje na żądanie składającego przesyłkę potwierdzenie jej otrzymania.
- Rejestrowanie przesyłek wpływających w systemie tradycyjnym polega na umieszczeniu w dowolnej
kolejności w rejestrze prowadzonym na nośniku papierowym lub w postaci elektronicznej:
1) liczby porządkowej;
2) daty wpływu przesyłki do podmiotu;
3) tytułu, czyli zwięzłego odniesienia się do treści przesyłki;
4) nazwy podmiotu, od którego pochodzi przesyłka, z określeniem, czy jest to instytucja, czy osoba fizyczna;
5) daty widniejącej na przesyłce;
6) znaku występującego na przesyłce;
7) wskazania, komu przydzielono przesyłkę; w szczególności mogą to być osoba, komórka organizacyjna lub,
w przypadku określonym w § 43, dostawca usług pocztowych lub właściwy adresat;
8) liczby załączników, jeżeli zostały dołączone do przesyłki;
9) dodatkowych informacji, jeżeli są potrzebne.
- Rejestr przesyłek wpływających prowadzony w postaci elektronicznej umożliwia:
1) sortowanie listy przesyłek według informacji określonych w ust. 3;
2) wydrukowanie listy przesyłek zawierającej wszystkie lub wybrane informacje, określone w ust. 3, oraz, na
każdej stronie, datę wykonania wydruku;
3) zapisanie całości lub części rejestru w formacie danych umożliwiającym późniejsze wyodrębnienie informa-
cji określonych w ust. 3.
- 41. 1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza
prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.
- W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim
ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opako-
waniu oraz na potwierdzeniu odbioru. - W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
- O odbiorze uszkodzonej lub naruszonej przesyłki powiadamia się niezwłocznie bezpośredniego przełożo-
nego.
- 42. 1. Przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie:
1) danych zawartych w treści pisma – w przypadku gdy istnieje możliwość otwarcia koperty i zapoznania
się z treścią pisma;
2) danych na kopercie, w której są zamknięte pisma – w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty.
- Po zarejestrowaniu przesyłki na nośniku papierowym punkt kancelaryjny umieszcza i wypełnia pieczęć
wpływu na pierwszej stronie pisma lub, w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty, na kopercie. - Kierownik podmiotu określa listę rodzajów przesyłek wpływających, które nie są otwierane przez punkt
kancelaryjny. - Jeżeli pracownik otrzymał przesyłkę w zamkniętej kopercie i stwierdził, że dotyczy ona spraw służbowych,
jest obowiązany przekazać ją do punktu kancelaryjnego w celu uzupełnienia danych w rejestrze przesyłek wpły-
wających.
- 43. Przesyłki mylnie doręczone zwraca się bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpo-
średnio do właściwego adresata. - 44. 1. Przyjmując przesyłki przekazane pocztą elektroniczną, dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na
celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i wiadomości stanowiących ko-
respondencję prywatną. Dopuszcza się dokonywanie wstępnego usuwania spamu i wiadomości zawierających
złośliwe oprogramowanie za pomocą oprogramowania wykonującego te funkcje automatycznie.
- Po dokonaniu selekcji, o której mowa w ust. 1, przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną dzieli się na:
1) przesyłki adresowane na skrzynkę poczty elektronicznej podaną w Biuletynie Informacji Publicznej jako
właściwą do kontaktu z podmiotem;
2) przesyłki adresowane na indywidualne skrzynki poczty elektronicznej:
- a) mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przez po-
dmiot, - b) mające robocze znaczenie dla spraw załatwianych i rozstrzyganych przez podmiot,
- c) pozostałe.
- Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 lit. a, rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pie-
częć wpływu na pierwszej stronie wydruku.
- Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, drukuje się i włącza bez rejestracji i dekretacji bezpośrednio
do akt sprawy. - Przesyłek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. c, nie rejestruje się i nie włącza do akt sprawy.
- 45. 1. Przesyłki przekazane na ESP dzieli się na:
1) przeznaczone do automatycznego rejestrowania w systemie teleinformatycznym specjalnie przeznaczonym
do obsługi danego rodzaju przesyłek;
2) pozostałe, nieprzeznaczone do automatycznego rejestrowania.
- Przesyłek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie rejestruje się, jeżeli system teleinformatyczny, w którym są
one przetwarzane, umożliwia wyszukiwanie i sortowanie co najmniej według daty wpływu i według podmiotu,
od którego przesyłka pochodzi. - Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się, drukuje wraz z UPO, nanosi i wypełnia pieczęć
wpływu na pierwszej stronie wydruku.
- 46. 1. Przesyłki przekazane na informatycznym nośniku danych dzieli się na:
1) przekazane bezpośrednio na informatycznym nośniku danych;
2) stanowiące załącznik do pisma przekazanego na nośniku papierowym.
- Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rejestruje się, drukuje, nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na
pierwszej stronie wydruku. - Pisma w postaci papierowej, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się zgodnie z § 42, odnotowując
w rejestrze przesyłek wpływających informację o załączniku zapisanym na informatycznym nośniku danych.
- 47. 1. Jeżeli nie jest możliwe lub zasadne wydrukowanie pełnej treści przesyłki w postaci elektronicznej
lub załącznika do niej, ze względu na typ dokumentu elektronicznego (na przykład nagranie dźwiękowe, nagra-
nie wideo, oprogramowanie, baza danych) lub objętość dokumentu elektronicznego (na przykład dokument
zawierający dużą liczbę stron albo wymagający wydrukowania w rozmiarze nieobsługiwanym przez posiadane
przez podmiot urządzenia), należy:
1) wydrukować tylko część przesyłki (na przykład pierwszą stronę pisma lub pismo bez załączników), a jeżeli
jest to także niemożliwe, sporządzić i wydrukować notatkę o przyjętej przesyłce, nanieść i wypełnić pieczęć
wpływu na pierwszej stronie wydruku;
2) informatyczny nośnik danych z zapisaną przesyłką dołączyć do wydruku, o którym mowa w pkt 1, do mo-
mentu zakończenia sprawy, po czym przekazać go do składu informatycznych nośników danych.
- Informację o załączniku zapisanym na informatycznym nośniku danych odnotowuje się w rejestrze prze-
syłek wpływających. - Dopuszcza się prowadzenie w podmiocie kilku składów chronologicznych oraz kilku składów informatycz-
nych nośników danych, jeżeli jest to uzasadnione strukturą organizacyjną lub lokalizacją komórek organizacyj-
nych. - Jeżeli przesyłka w postaci elektronicznej lub załącznik do niej zawiera podpis elektroniczny identyfikujący
jego posiadacza w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, na wydruku opatrzonym pieczęcią wpływu nanosi się informację
o ważności podpisu elektronicznego i integralności podpisanego dokumentu oraz dacie tej weryfikacji (na przy-
kład “podpis elektroniczny zweryfikowany w dniu ….[data]; wynik weryfikacji: ważny/nieważny/brak możliwości
weryfikacji), a także czytelny podpis sporządzającego wydruk. - Na wydruk UPO nanosi się tylko czytelny podpis sporządzającego wydruk oraz datę wykonania wydruku.
- 48. Po wykonaniu czynności związanych z przyjęciem i zarejestrowaniem przesyłek punkt kancelaryjny
dokonuje ich rozdziału do właściwych komórek organizacyjnych lub osób oraz przekazania w sposób przyjęty
w danym podmiocie. Właściwość komórek organizacyjnych lub osób wynika z podziału zadań i kompetencji
w podmiocie. - 49. Dekretacja przesyłek w systemie tradycyjnym polega na odręcznym umieszczeniu odpowiednich in
formacji bezpośrednio na przesyłce, wraz z datą i podpisem dekretującego. - 50. 1. Przesyłki mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez osobę, do której je skierowano do
dekretacji.
- Przesyłki zadekretowane do załatwienia przez komórkę organizacyjną mogą być przyjęte do załatwienia
bezpośrednio przez kierownika komórki lub ponownie dekretowane w celu wskazania prowadzącego sprawę.
Ponowna dekretacja nie może zmieniać dyspozycji zwierzchnika dotyczących sposobu załatwienia sprawy lub
wydłużać wskazanego w pierwszej dekretacji terminu załatwienia sprawy. - W przypadku błędnej dekretacji jej zmiany dokonuje dekretujący.
- 51. 1. Jeżeli przesyłka dotyczy sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych lub
prowadzących sprawy, w dekretacji wskazuje się komórkę organizacyjną lub prowadzącego sprawę, do które-
go należy ostateczne załatwienie sprawy. Wyznaczona komórka organizacyjna lub prowadzący sprawę stanowi
wtedy komórkę merytoryczną.
- Jeżeli przesyłka dotyczy kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia po-
szczególnych spraw.
- 52. 1. Prowadzący sprawę sprawdza, czy przekazana bezpośrednio lub w drodze dekretacji przesyłka:
1) dotyczy sprawy już wszczętej;
2) rozpoczyna nową sprawę.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, prowadzący sprawę dołącza przesyłkę do akt sprawy, nano-
sząc na nią znak sprawy. - W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzący sprawę traktuje przesyłkę jako podstawę zało-
żenia sprawy, wpisując odpowiednie dane do spisu spraw oraz nanosząc na nią znak sprawy. - Znak sprawy nanosi się w górnej części pisma na jego pierwszej stronie.
- 53. 1. Spis spraw prowadzony w systemie tradycyjnym zawiera następujące dane:
1) odnoszące się do całego spisu:
- a) oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy znajdujące się w spisie,
- b) oznaczenie komórki organizacyjnej,
- c) symbol klasyfikacyjny z wykazu akt,
- d) hasło klasyfikacyjne z wykazu akt;
2) odnoszące się do każdej sprawy w spisie:
- a) liczbę porządkową,
- b) tytuł stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
- c) nazwę podmiotu, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- d) znak pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- e) datę pisma wszczynającego sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
- f) datę wszczęcia sprawy,
- g) datę ostatecznego załatwienia sprawy,
- h) uwagi zawierające oznaczenie prowadzącego sprawę oraz ewentualnie informacje dotyczące sposobu
załatwienia sprawy. - Spis spraw oraz odpowiadającą temu spisowi teczkę aktową do przechowywania w niej spraw ostatecz-
nie załatwionych zakłada się dla klasy końcowej w wykazie akt. - Na każdy rok kalendarzowy zakłada się nowe spisy spraw i nowe teczki.
- Dopuszcza się w sytuacji znikomej liczby spraw założonych w ciągu roku dla danej klasy końcowej w wy-
kazie akt prowadzenie teczek aktowych ze spisami spraw przez okres dłuższy niż jeden rok. W takim przypadku
zakłada się dla każdego roku odrębny spis spraw. - Dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla podmiotu lub przedmiotu sprawy, w których grupuje się
wiele akt spraw, o różnych numerach spraw, ale zarejestrowanych w jednym spisie spraw teczki aktowej. W ta-
kim przypadku w teczkach założonych dla podmiotu lub przedmiotu sprawy nie prowadzi się dodatkowych
spisów spraw.
- W przypadkach określonych odrębnymi przepisami zakłada się teczki zbiorcze, do których odkłada się
akta spraw zarejestrowanych w kilku różnych spisach spraw (na przykład akta osobowe). - Dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla akt jednej sprawy.
- 54. 1. Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę kończy sprawę, to znaczy
nie jest wymagane w sprawie kolejne pismo lub sprawa została załatwiona ustnie i wynika to z treści przesyłki
lub treści dekretacji, prowadzący sprawę, po włączeniu pisma do akt sprawy, wpisuje do spisu spraw datę osta-
tecznego załatwienia sprawy.
- Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana do prowadzącego sprawę nie kończy sprawy, prowadzący
sprawę załatwia ją w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism. - Przy sporządzaniu projektu pisma należy wykorzystywać wzory i formularze przewidziane odrębnymi
przepisami.
- 55. 1. Sprawę niezakończoną ostatecznie w ciągu roku załatwia się w latach kolejnych bez zmiany dotych-
czasowego jej znaku. Elementy znaku sprawy pozostają niezmienne.
- Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić dopiero
wtedy, gdy sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa lub w przypadku, gdy w wyniku reorganizacji,
akta spraw niezakończonych przejmuje nowa komórka organizacyjna. - W sytuacji, o której mowa w ust. 2, sprawę wpisuje się w nowym spisie spraw, zaznaczając ten fakt w do-
tychczasowym spisie spraw w formie wzmianki: “przeniesiono do znaku sprawy ……..”, i przenosi się akta spra-
wy do nowej teczki aktowej, nie dokonując zmian w znaku sprawy przyporządkowanym wcześniej aktom sprawy.
- 56. Jeżeli sprawa została załatwiona ustnie, a nie wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowa-
dzący sprawę:
1) sporządza notatkę opisującą sposób załatwienia sprawy;
2) umieszcza przesyłkę wraz z notatką w aktach sprawy;
3) wpisuje do spisu spraw datę ostatecznego załatwienia sprawy.
- 57. W trakcie załatwiania sprawy dołącza się do akt sprawy w szczególności:
1) przesyłki zarejestrowane w rejestrach przesyłek wpływających i wychodzących;
2) notatki służbowe z rozmów przeprowadzonych z interesantami lub z czynności dokonanych poza siedzibą
podmiotu, jeżeli nie jest dla nich przewidziana forma protokołu;
3) pisma przesłane za pomocą telefaksu;
4) wydruki treści naturalnych dokumentów elektronicznych, o których mowa w § 44 ust. 3 i 4, § 45 ust. 3 i § 46
ust. 2;
5) projekty pism odrzucone w toku akceptacji przez kierowników komórek organizacyjnych lub kierownika
podmiotu oraz uwagi i adnotacje tych kierowników odnoszące się do projektów pism, o których mowa
w § 58 ust. 7, jeżeli mają znaczenie w załatwianej sprawie.
- 58. 1. Akceptacja może być jednostopniowa lub wielostopniowa.
- Akceptacja wielostopniowa polega na wstępnym zaakceptowaniu pisma przez kolejne nieupoważnione
do podpisania pisma osoby, aż do ostatecznego zaakceptowania pisma przez osobę upoważnioną do jego pod-
pisania. - Przekazanie projektów pism do akceptacji może nastąpić:
1) w postaci papierowej albo
2) w postaci elektronicznej.
- Wybór trybu przekazania projektów pism do akceptacji określa w zależności od stopnia akceptacji odpo-
wiednio kierownik komórki organizacyjnej lub kierownik podmiotu. - W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, na drugim egzemplarzu projektu pisma prowadzący sprawę
umieszcza swój odręczny podpis (skrót podpisu) i datę jego złożenia.
- Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji nie wymaga poprawek, akceptujący podpisuje pismo
w dwóch egzemplarzach (jeden przeznaczony do wysyłki, a drugi do włączenia do akt sprawy), chyba że jest
wymagana większa liczba egzemplarzy. - Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji wymaga poprawek, akceptujący udziela prowadzącemu
sprawę wskazówek dotyczących niezbędnych poprawek:
1) nanosząc odpowiednie adnotacje i poprawki bezpośrednio na projekcie pisma;
2) ustnie.
- W przypadku gdy projekt pisma jest przedstawiony do akceptacji w postaci elektronicznej, akceptujący
lub inna osoba na jego polecenie może dokonać bezpośrednio niezbędnych poprawek i sporządzić dwa egzem-
plarze pisma, o których mowa w ust. 6.
- 59. 1. Projekty pism przeznaczone do wysyłki za pomocą środków komunikacji elektronicznej przedstawia
się do podpisu wyłącznie w postaci elektronicznej.
- W przypadku pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej podpisujący:
1) podpisuje elektronicznie pismo w postaci elektronicznej;
2) podpisuje odręcznie wydrukowaną treść pisma w postaci elektronicznej (egzemplarz przeznaczony do włą-
czenia do akt sprawy).
- 60. 1. Pisma na nośniku papierowym są wysyłane przez punkt kancelaryjny.
- Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci elektronicznej mogą być wysyłane automatycznie, po ich pod-
pisaniu podpisem elektronicznym. - Na egzemplarzu pisma przeznaczonym do włączenia do akt sprawy zamieszcza się informację co do spo-
sobu wysyłki (na przykład list polecony, list priorytetowy, doręczenie elektroniczne) oraz potwierdzenie doko-
nania wysłania przesyłki lub jej osobistego doręczenia. - Prowadzący sprawę włącza do akt sprawy podpisany egzemplarz pisma wychodzącego przeznaczony do
włączenia do akt sprawy.
- 61. 1. Prowadzi się rejestr przesyłek wychodzących na nośniku papierowym lub w postaci elektronicznej,
zawierający w szczególności następujące informacje:
1) liczbę porządkową;
2) datę przekazania wysyłki do adresatów lub operatorowi pocztowemu;
3) nazwę podmiotu, do którego wysyłano przesyłkę; w przypadku przesyłek kierowanych do wielu podmiotów
dopuszcza się nadanie nazwy zbiorowej charakteryzującej łącznie adresatów (na przykład urzędy gmin,
szkoły podstawowe);
4) znak sprawy wysyłanego pisma;
5) sposób przekazania przesyłki (na przykład list zwykły, polecony, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
faks, poczta elektroniczna, ESP).
- Rejestr przesyłek wychodzących prowadzony w postaci elektronicznej umożliwia:
1) sortowanie listy przesyłek wychodzących według informacji, o których mowa w ust. 1;
2) wydrukowanie listy przesyłek wychodzących zawierającej wszystkie lub wybrane informacje, o których mo-
wa w ust. 1, oraz, na każdej stronie, datę wykonania wydruku;
3) zapisanie całości lub części rejestru w formacie danych umożliwiającym późniejsze wyodrębnienie informa-
cji, o których mowa w ust. 1.
- 62. 1. Każda teczka aktowa zawierająca dokumentację spraw zakończonych powinna być opisana.
- Opis umieszczony na okładce teczki aktowej składa się z następujących elementów:
1) pełnej nazwy podmiotu oraz pełnej nazwy komórki organizacyjnej – na środku u góry;
2) części znaku sprawy, to jest oznaczenia komórki organizacyjnej i symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt,
a w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 6, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydziele-
nia grupy spraw – po lewej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;
3) kategorii archiwalnej, a w przypadku kategorii B – również okresu przechowywania dokumentacji – po
prawej stronie pod nazwą komórki organizacyjnej;
4) tytułu teczki złożonego z pełnego hasła klasyfikacyjnego z wykazu akt i informacji o rodzaju dokumentacji
występującej w teczce – na środku;
5) roku założenia teczki aktowej, uzupełnionego – po zakończeniu wszystkich spraw założonych w danej tecz-
ce – rokiem najpóźniejszego pisma w teczce – pod tytułem;
6) numeru tomu, jeżeli akta spraw przyporządkowane do tego samego symbolu klasyfikacyjnego z wykazu akt
w danym roku obejmują kilka teczek – pod rocznymi datami skrajnymi.
- W przypadku teczek aktowych, o których mowa w § 53:
1) ust. 5 – tytuł teczki uzupełnia się o nazwę podmiotu lub przedmiotu wydzielonych spraw, a także wszystkie
kolejne numery spraw, do których przyporządkowane zostały akta umieszczone w teczce;
2) ust. 6 – tytuł teczki uzupełnia się o informacje identyfikujące teczkę zbiorczą (na przykład imię i nazwisko
pracownika w przypadku akt osobowych);
3) ust. 7 – zamiast części znaku sprawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zamieszcza się pełny znak sprawy i ty-
tuł teczki uzupełnia się o tytuł sprawy.
- 63. 1. Teczki aktowe przechowuje się w komórkach organizacyjnych przez dwa lata, licząc od pierwszego
stycznia roku następującego po roku zakończenia spraw, których akta znajdują się w teczce. Po upływie tego
okresu teczki aktowe przekazuje się do archiwum zakładowego, w trybie i na warunkach określonych w instruk-
cji archiwalnej.
- Dokumentację spraw zakończonych niezbędną do bieżącej pracy można pozostawić w komórce organiza-
cyjnej wyłącznie na zasadzie jej wypożyczenia z archiwum zakładowego. - Wewnątrz teczki aktowej akta spraw zakończonych powinny być ułożone w kolejności spisu spraw, po-
cząwszy od numeru 1 na górze teczki, a w obrębie spraw – chronologicznie. - W przypadku wyjęcia akt sprawy z teczki aktowej należy w ich miejsce włożyć kartę zastępczą. Powinna
ona zawierać: znak sprawy, jej przedmiot, nazwę komórki organizacyjnej lub nazwisko pracownika wypożycza-
jącego akta, lub nazwę i adres jednostki organizacyjnej, do której akta sprawy wysłano, oraz termin zwrotu.
Dopuszcza się wykonanie kopii wyjmowanych akt sprawy.
Rozdział 4
Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności podmiotu lub jego reorganizacji
- 64. 1. W przypadku gdy jest wszczynane postępowanie zmierzające do ustania działalności podmiotu lub
do jego reorganizacji, prowadzącej do powstania nowego podmiotu, kierownik podmiotu zawiadamia o tym
fakcie dyrektora właściwego archiwum państwowego.
- W przypadku przejęcia części lub całości zadań zreorganizowanej komórki organizacyjnej przez inną ko-
mórkę kierownik komórki zreorganizowanej przekazuje protokolarnie kierownikowi komórki przejmującej zada-
nia dokumentację spraw niezakończonych. Protokół otrzymuje do wiadomości archiwum zakładowe. - Komórka organizacyjna, która przejęła dokumentację spraw niezakończonych, dokonuje ich ponownego
zarejestrowania, zgodnie z odpowiednio § 28 ust. 3 i § 55 ust. 3. - Pozostała dokumentacja jest przekazywana niezwłocznie do archiwum zakładowego, w trybie i na warun-
kach, o których mowa w instrukcji archiwalnej.
Załącznik Nr 1 do instrukcji kancelaryjnej
A – Struktura metadanych opisujących przesyłkę wpływającą
(zestaw minimalny)
Lp. | Nazwa elementu | Sposób zapisu | Wymagalność* | Powta- |
1 | Oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść przesyłki, w tym: |
|
| tak |
1a | nazwa podmiotu niebędącego osobą fizyczną | tekst | wymagane, jeżeli nie określono 1b | nie |
1b | nazwisko i imiona osoby fizycznej (odpowiedniki cech informacyjnych wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion | wymagane, jeżeli nie określono 1a | nie |
2 | Adres podmiotu, o którym mowa w pkt 1, a w tym: |
|
| nie |
2a | kod pocztowy | tekst | opcjonalne | nie |
2b | miejscowość (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) | tekst | wymagane | nie |
2c | ulica (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej | tekst | opcjonalne | nie |
2d | budynek (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej | tekst | opcjonalne | nie |
2e | lokal (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej | tekst | opcjonalne | nie |
2f | skrytka pocztowa (nr skrytki w urzędzie pocztowym) | tekst | opcjonalne | nie |
2g | kraj | tekst | wymagane | nie |
2h | e-mail (adres poczty elektronicznej) | tekst | opcjonalne | tak |
3 | Data widniejąca na piśmie | data w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia; dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana | wymagane | nie |
4 | Data nadania przesyłki | data w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana | opcjonalne | nie |
5 | Data wpływu przesyłki | data w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to | wymagane | nie |
6 | Data i czas wykonania rejestracji dokumentu | Data i czas w formacie RRRR-MM-DDThh:mm:ss, gdzie | wymagane | nie |
7 | Oznaczenie rodzaju dokumentu na podstawie zdefiniowanego | tekst | opcjonalne | tak |
8 | Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentu | tekst bez spacji i znaków: ( \ ) – ukośnik lewy ( / ) – ukośnik prawy ( * ) – gwiazdka ( ? ) – znak zapytania ( : ) – dwukropek ( = ) – znak równości ( , ) – przecinek ( ; ) – średnik | wymagane | nie |
9 | Tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań do Euro 2012, projekt instrukcji kancelaryjnej, notatka | tekst | wymagane | nie |
10 | Dostęp – określenie dostępu | możliwe wartości: publiczny – dostępny w całości, publiczny – dostępny częściowo, niepubliczny | wymagane | nie |
11 | Liczba załączników | liczba naturalna | opcjonalne | nie |
12 | Format | tekst – nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentu | wymagane dla dokumentów elektronicznych | nie |
13 | Uwagi – dodatkowe informacje dotyczące rejestrowanej przesyłki wpływającej (na przykład skan tylko 1 strona – razem ponad 500 stron, załącznik – kalendarz | tekst | opcjonalne | tak |
14 | Typ (wg Dublin Core Metadata Initiative. Type Vocabulary) http://dublincore.org/doc zgodnie z przepisami wynikającymi z art. 5 ust. 2a ustawy | możliwe wartości: Collection (nieuporządkowany zbiór danych), Dataset (uporządkowany zbiór danych), MovingImage (obraz ruchomy), PhysicalObject (obiekt fizyczny), Software (oprogramowanie), Sound (dźwięk), StillImage (obraz nieruchomy), Text (tekst) – oznacza tekst | wymagane | nie |
15 | Sposób dostarczenia na podstawie zdefiniowanego | tekst | opcjonalne | nie |
16 | Znak nadany przesyłce przez podmiot odpowiedzialny za jej treść | tekst | wymagane, jeżeli jest | nie |
B – Struktura metadanych opisujących przesyłkę wychodzącą
(zestaw minimalny)
Lp. | Nazwa elementu | Sposób zapisu | Wymagalność* | Powta- |
1 | Oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść przesyłki, w tym |
|
| tak |
1a | imię i nazwisko pracownika dokonującego czynności (przygotowanie projektu pisma, o którym mowa w § 30 ust. 1, akceptacja pisma, | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika) | wymagane | nie |
1b | stanowisko pracownika dokonującego czynności | tekst (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika) | wymagane | nie |
2 | Oznaczenie adresata, w tym: |
|
| tak |
2a | nazwa podmiotu niebędącego osobą fizyczną | tekst | wymagane, jeżeli nie określono 2b | nie |
2b | nazwisko i imiona osoby fizycznej (odpowiedniki | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion | wymagane, jeżeli nie określono 2a | nie |
3 | Adres podmiotu, o którym |
|
| nie |
3a | kod pocztowy | tekst | opcjonalne | nie |
3b | miejscowość (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie | tekst | wymagane | nie |
3c | ulica (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej | tekst | opcjonalne | nie |
3d | budynek (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej | tekst | opcjonalne | nie |
3e | lokal (odpowiedniki cechy | tekst | opcjonalne | nie |
3f | skrytka pocztowa | tekst | opcjonalne | nie |
3g | kraj | tekst | wymagane | nie |
3h | e-mail (adres poczty elektronicznej) | tekst | opcjonalne | tak |
4 | Data widniejąca na piśmie | data w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia; dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana | wymagane | nie |
5 | Data nadania przesyłki | data w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia; dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana | opcjonalne | nie |
6 | Oznaczenie rodzaju | tekst | opcjonalne | tak |
7 | Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentu | tekst bez spacji i znaków: ( \ ) – ukośnik lewy ( / ) – ukośnik prawy ( * ) – gwiazdka ( ? ) – znak zapytania ( : ) – dwukropek ( = ) – znak równości ( , ) – przecinek ( ; ) – średnik | wymagane | nie |
8 | Tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań | tekst | wymagane | nie |
9 | Dostęp – określenie dostępu | możliwe wartości: publiczny – dostępny w całości, publiczny – dostępny częściowo, niepubliczny | wymagane | nie |
10 | Liczba załączników | liczba naturalna | opcjonalne | nie |
11 | Format | tekst – nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentu | wymagane dla dokumentów elektronicznych | nie |
12 | Uwagi – dodatkowe | tekst | opcjonalne | tak |
13 | Typ (wg Dublin Core zgodnie z przepisami | możliwe wartości: Collection (nieuporządkowany Dataset (uporządkowany zbiór MovingImage (obraz ruchomy), PhysicalObject (obiekt fizyczny), Software (oprogramowanie), Sound (dźwięk), StillImage (obraz nieruchomy), Text (tekst) – oznacza tekst złożony z wyrazów przeznaczonych do czytania niezależnie od | wymagane | nie |
14 | Sposób wysyłki na podstawie zdefiniowanego | tekst | wymagane | nie |
C – Struktura metadanych opisujących elementy akt sprawy
niebędące przesyłkami
(zestaw minimalny)
Lp. | Nazwa elementu | Sposób zapisu | Wymagalność* | Powta- |
1 | Oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść |
|
| tak |
1a | imię nazwisko pracownika dokonującego czynności | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika) | wymagane | nie |
1b | stanowisko pracownika dokonującego czynności | tekst (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika) | wymagane | nie |
2 | Data i czas włączenia do akt sprawy w systemie EZD (zapisywana automatycznie) | data i czas w formacie | wymagane | nie |
3 | Oznaczenie rodzaju | tekst | opcjonalne | tak |
4 | Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentu | tekst bez spacji i znaków: ( \ ) – ukośnik lewy ( / ) – ukośnik prawy ( * ) – gwiazdka ( ? ) – znak zapytania ( : ) – dwukropek ( = ) – znak równości ( , ) – przecinek ( ; ) – średnik | wymagane | nie |
5 | Tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań | tekst | wymagane | nie |
6 | Dostęp – określenie dostępu | możliwe wartości: publiczny – dostępny w całości, publiczny – dostępny częściowo, niepubliczny | wymagane | nie |
7 | Format | tekst – nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentu | wymagane dla dokumentów elektronicznych | nie |
8 | Typ (wg Dublin Core zgodnie z przepisami | możliwe wartości: Collection (nieuporządkowany Dataset (uporządkowany zbiór danych), MovingImage (obraz ruchomy), PhysicalObject (obiekt fizyczny), Software (oprogramowanie), Sound (dźwięk), StillImage (obraz nieruchomy), Text (tekst) – oznacza tekst złożony ze słów przeznaczonych do czytania niezależnie od sposobu utrwalenia, w tym pismo wydrukowane na papierze, odbitkę fotograficzną tekstu, tekst zapisany zarówno w pliku rastrowym, jak i tekstowym; zaleca się wpisywanie wartości domyślnej oznaczenia typu =text | wymagane | nie |
D – Struktura metadanych opisujących sprawę
(zestaw minimalny)
Lp. | Nazwa elementu | Sposób zapisu | Wymagalność* | Powta- |
1 | Oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za treść |
|
| tak |
1a | imię i nazwisko pracownika zakładającego sprawę | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego | wymagane, jeżeli nie określono 1b | nie |
1b | imię i nazwisko pracownika prowadzącego sprawę | tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego | wymagane, jeżeli nie określono 1a | tak |
2 | Data i czas założenia | data i czas w formacie | wymagane | nie |
3 | Data i czas ostatniego elementu akt sprawy (zapisywana automatycznie najpóźniejsza z dat spośród dat wymienionych | data i czas w formacie | wymagane | nie |
4 | Znak sprawy (zapisywany automatycznie | zgodnie z zasadami określonymi | wymagane | nie |
5 | Tytuł – zwięzłe określenie odnoszące się do treści sprawy (na przykład przygotowanie projektu instrukcji kancelaryjnej, wyjazd do Brukseli na …, przygotowanie umowy na | tekst | wymagane | nie |
6 | Dostęp – określenie dostępu (automatyczne przyporządkowanie odpowiedniej wartości na podstawie metadanych dokumentów elektronicznych znajdujących się w aktach sprawy) | możliwe wartości: publiczny – dostępny w całości, publiczny – dostępny częściowo, niepubliczny | wymagane | nie |
7 | Format | ustalona wartość “Multipart/Header-Set” | wymagane | nie |
8 | Typ (wg Dublin Core zgodnie z przepisami wynikającymi z art. 5 ust. 2a ustawy | ustalona wartość: Collection (nieuporządkowany | wymagane | nie |
* Wymagalność elementu metadanych oznacza obowiązek jego określenia, jeżeli to określenie jest możliwe.
Załącznik Nr 2 do instrukcji koncelaryjnej
Minimalne wymagania techniczne dla odwzorowań cyfrowych
Rodzaj skanowanego dokumentu | Minimalna | Minimalna | Zalecany format | Kompresja |
teksty drukowane czarno-białe lub | 150 dpi | 1 bit (czarno- | wielostronicowy TIFF wielostronicowy PDF | CCITT G4 lub inna bezstratna |
rękopisy A4 do A3 | 200 dpi | 8-bitowa skala szarości | wielostronicowy TIFF wielostronicowy PDF | LZW lub inna bezstratna |
fotografie czarno-białe (jeżeli załączone osobno) | 2500 pikseli | 8-bitowa skala szarości lub | JPG | ≥50% |
teksty drukowane -czarno-białe, mniejsze niż A4 | 1600 pikseli | 1 bit | wielostronicowy TIFF wielostronicowy PDF | CCITT G4 lub inna bezstratna |
rękopisy mniejsze niż A4 | 1600 pikseli | 8-bitowa skala szarości | wielostronicowy TIFF wielostronicowy PDF | LZW lub inna bezstratna |
materiały wielkoformatowe | 200 dpi | Dobór | JPG DJVU | ≥50% |
teksty drukowane, | 200 dpi | 8 bit – kolor | wielostronicowy TIFF wielostronicowy PDF | LZW lub inna bezstratna |
fotografia kolorowa | 2500 pikseli | 24 bit – kolor | JPG | ≥50% |
*) To znaczy, że kolor nie ma znaczenia dla zrozumienia treści, na przykład gdy cały tekst jest w jednym kolorze, a jedynie
nagłówki, stopki, pieczątki, podpisy itp. są w innym kolorze.
**) Na przykład fragmenty istotne dla zrozumienia treści są wyróżnione kolorem, tekst zawiera kolorowe rysunki itp.